Światowy Dzień Wiatru

 

Dzień dobry,

witam Was,

zaczynamy bo już czas,

jestem ja, jesteś ty,

razem to jesteśmy MY.

                                                                         

 

 

Witam serdecznie. Zbliża się do nas wielkimi krokami LATO czyli wakacje i wypoczynek. Jednak lato to również różne zjawiska atmosferyczne i właśnie od nich zaczniemy naszą letnią przygodę.

 

Posłuchajcie zagadki, a dowiecie się co będzie tematem naszych dzisiejszych zajęć.

Huczy, wyje szumi wszędzie
łamie drzewa i gałęzie.
Czapki z głów porywa.
Jak on się nazywa?
(wiatr)
 

 

Tak, dobra odpowiedź, to wiatr, niewidoczny bohater naszego dnia codziennego.

Wpływa na życie roślin, zwierząt, ludzi, ale my także nauczyliśmy się wpływać na jego siłę i kierunek.

Dziś 15 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Wiatru warto więc zatrzymać się na chwilę, otworzyć okno, poczuć wiatr we włosach i zastanowić się jak wiele mu zawdzięczamy i jak wiele jeszcze musimy się nauczyć, by móc korzystać z jego potęgi.

 

Co to jest wiatr?

Wiatr jest jednym ze składników pogody. Powstaje w wyniku nierównomiernego nagrzewania się powietrza. Wiatr to inaczej ruch powietrza. To ruch powietrza powstający wtedy, gdy ciepłe powietrze unosi się do góry, a jego miejsce zajmuje zimne powietrze. Ciepłe powietrze jest lżejsze, a więc mniej gęste niż zimne. Zimne powietrze jest cięższe, a więc bardziej gęste. Ścieranie się mas powietrza ciepłego i zimnego powoduje ruch, czyli wiatr. Może on wiać z różną siłą. Jego siła jest różna i zależy od prędkości z jaką powietrze się porusza.

 

Posłuchajcie wiersza „Jak wygląda wiatr?” D. Wawiłow

Jak wygląda wiatr?
Bardzo chciałbym wiedzieć!
Możesz mi powiedzieć,
jak wygląda wiatr?

Może to jest ptak,
co ma gniazdo w chmurach?
Wielki jest jak góra,
kiedy gubi pióra,
z nieba sypie grad…

Jak wygląda wiatr?

Może to jest koń?
Grzywę ma z płomieni,
drzewa niby trawy
chylą się ku ziemi,
kiedy mknie przez świat…

Jak wygląda wiatr?

Może to jest chłopak,
co ma osiem lat?
Biega pośród nocy,
gwiżdże, strzela z procy,
piaskiem sypie w oczy…

Jak wygląda wiatr?

Jak waszym zdaniem wygląda wiatr? Czy możemy zobaczyć wiatr? Po czym możemy poznać, że jest wiatr? Czy słyszymy wiatr? Jakie wydaje dźwięki?

 

Wiatru nie widzimy ale czujemy go na twarzy, widzimy, jak porusza liśćmi, wiatrakami, jak wydyma żagle, gdy dmuchamy balon. Posłuchajcie wiatru za oknem, a może wyjdziecie na świeże powietrze tam będzie go lepiej słychać. Możecie też posłuchać nagrania, które umieściłam w załącznikach.

 

Zastanówcie się jak możemy jeszcze nazwać wiatr? (wietrzyk, wichura, huragan, zefirek, tornado itp.)

 

Jak sądzicie wiatr jest dobry czy zły, pożyteczny czy szkodliwy?

Otóż nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi na to pytanie

Wiatr jest dobry bo: rozsiewa nasiona, dzięki temu rosną nowe rośliny, pomaga latać ptakom, wywołuje fale na wodzie dzięki czemu np. kaczkom i łabędziom łatwiej przemieszczać się na owdzie, rozwiewa zanieczyszczenia powietrza np. smog, wprawia w ruch wiatraki, które np. produkują prąd, pomaga w zabawach np. unosi latawce.

Nie można jednak zapomnieć, że wiatr jest jednym z żywiołów i jak każdy z nich on również miewa niszczycielską siłę. Wtedy możemy powiedzieć, że jest zły bo: zrywa dachy z domów czasem zamienia się w trąby powietrzne, które niszczą wszystko na swojej drodze, łamie drzewa, powoduje bardzo duże fale, które mogą zalać plaże a nawet miasta.

 

My też możemy wywołać w domu wiatr, a czy wiecie za pomocą jakich przedmiotów możemy to zrobić?

Są to np. wachlarz, wypuszczane powietrze z balona, suszarka do włosów, dmuchawa do liści, jednak najłatwiej wywołać wiatr jest za pomocą własnych płuc czyli dmuchając. Zrób niewielką kulkę z papieru i wprowadź ją w ruch, przesuń przy użyciu własnych płuc, wachlarza, a może suszarki do włosów.

 

A co by było gdyby nie było wiatru?

https://youtu.be/LVSMxjwHib4

 

Na zakończenie proponuję Wam kilka zabaw, doświadczeń z powietrzem i wiatrem do ich wykonania będziecie potrzebować pomocy rodziców.

Bulgotanie – udowadniamy ze powietrze istnieje.

Ustawiamy na stoliku przezroczystą szklankę napełniona wodą
i dmuchamy na jej powierzchnię – na tafli wody ukazują się małe fale. Następnie bierzemy słomkę i zanurzamy ją w wod ziei wydychamy powietrze woda bulgocze.

Wydychane przez nas powietrze ukazuje się w postaci bąbelków i wypływa na powierzchnię. Powietrza normalnie nie widać, bo jest bezbarwne , dopiero w momencie pojawiania się bąbelków możemy je zauważyć

 

 

Gotująca się woda

Nastawmy wodę w czajniku. Zaobserwujmy parę wodną parę wodną. W momencie gdy woda się gotuje i z czajnika wydobywa się para. Jeśli pogotujemy ją dłużej możemy pokazać jak na ścianach, okapie skrapla się para wodna – skraplanie to kolejna właściwość powietrza.

 

 

Magiczny balonik

Wstawiamy pustą odkręconą plastikową butelkę na 20 minut do zamrażalnika. Po jej wyjęciu na szyjkę zakładamy balonik i wstawiamy butelkę do miski z ciepłą wodą. Balonik magicznie się sam nadmuchuje. Zimne powietrze zajmuje mniej miejsca, jego podgrzewanie powoduje że część powietrza z butelki pod wpływem ciepła rozszerza się również do balonika. Sprężanie i rozprężanie pod wpływem temperatury.

Dmuchamy balon

Napompowany lekko balonik, zawiązany sznurkiem lub wstążką, staramy się gnieść i nadawać mu inny kształt. Balonik bez problemu przybiera różne kształty. To jak można zmieniać kształty powietrza my sprawdziliśmy na dużej dmuchanej piłce.

 

 

 

Wyścigi balonów
Nadmuchajcie kilka balonów. To dobra okazja, by "zobaczyć" powietrze zamknięte w środku czegoś. Po nadmuchaniu urządźcie wyścigi. Każdy uczestnik zawodów dmucha na swój balonik, przetaczając go aż do linii uprzednio wyznaczonej mety. To samo możecie zrobić, używając słomek i dmuchając na inne lekkie przedmioty, np. piłeczki do ping-ponga, piórka, papierowe kulki, kawałki bibuły.

 

 

Wiatrołap

Czy można złapać wiatr? Spróbujcie. Wyjdźcie na dwór w wietrzną pogodę i spróbujcie złapać wiatr do foliowej torebki. Udało się?

 

 

 

 

Mini rakiety

Wytnij z papieru prostokąty o długości 1 cm krótsze niż prosta część słomka (do harmonijki), a szerokie na ok. 3,5-4 cm. Ozdób prostokąty według własnego pomysłu kredkami lub mazakami. Następnie owiń rurkę luźno papierem i sklej wzdłuż, tak aby powstała papierowa rurka, o średnicy umożliwiającej luźne przesuwanie się jej na słomce. Następnie spłaszcz końcówkę papierowej rurki, zawiń i sklej. Rakieta gotowa. Teraz nałóż ją na słomkę i mocno dmuchnij, a rakieta poleci w dal. Zorganizuj z przyjaciółmi konkurs na najdłuższy lot rakiety.

 

Wiatraczek

Jeżeli masz wiatraczek to go wyciągnij i się nim pobaw, jeżeli nie a masz ochotę to go zrób.

Na kwadratowej kartce papieru narysuj przekątne. Możesz wykorzystać kolorowy, wzorzysty papier lub pokolorować go samodzielnie. Przetnij nożyczkami utworzone linie (przekątne) od rogów kwadratu do 2/3 ich długości. Chwyć 4 rogi i przyciągnij je do środka kwadratu. Przez każdy róg przepchnij pinezkę. Na końcu przepchnij ją przez środek kwadratu. Na jednym ze śmigiełek narysuj flamastrem jaskrawą kropkę. Pinezkę z gotowym śmigłem wbij do drewnianego ołówka lub patyczka.

 

Zadania na dziś:

1. Usiądźcie na świeżym powietrzu, zamknijcie oczy i posłuchajcie wiatru.

2. Zadania w plikach do pobrania

3. Jeszcze raz zachęcam do udziału w konkursie plastycznym więcej informacji w zakładce KONKURS

Dla chętnych

Obejrzyj film a dowiesz się jak wiatr spostrzegają Domisie