Mój kolega z Chin

Dzień dobry,

witam Was,

zaczynamy bo już czas,

jestem ja, jesteś ty,

razem to jesteśmy MY.

Dziś przeniesiemy się do Azji i przyjrzymy się dokładniej życiu i zwyczajom Chińczyków. Naszą podróż zaczniemy od wysłuchania wiersza A. Bober „Jestem Li - long”.

Jestem Li-long, chłopiec Azjata,

W pagodzie mieszkam i sypiam na matach.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki

i pałeczkami jem ryż z miseczki.

Jak słońce ciało moje wygląda.

Na świat skośnymi oczkami spoglądam.

Specjalny strój mam na uroczystości,

Kimonem wszystkich zachwycam gości.

Jest nas najwięcej na całym świecie,

Co jeszcze wiedzieć o mnie chcecie?

 

 

Sprawdźmy czy słuchaliście uważnie wiersza. Znacie odpowiedzi na poniższe pytania?

Jak nazywał się bohater wiersza? Skąd pochodzi chłopiec? Czym i co jadł Li-long? Jakiego koloru jest skóra Li-long? Jak wyglądają jego oczy?

 

Przyjrzyjcie się teraz poniższym ilustracjom. Znajdziecie na nich te rzeczy, o których była mowa w wierszu:

   

 

A chcecie pobawić się jak dzieci w Chinach?

 

 

Na początek Chińskie latawce. Musicie wiedzieć, że latawce wymyślili Chińczycy. Początkowo używali ich do strasznie przeciwników i przekazywania ważnych informacji. Dopiero później wykorzystywano je dla samej przyjemności. Chińczycy polubili je tak bardzo, że zaczęli nawet obchodzić „Dzień latawca”.

 

 

 

Dla dzieci lubiących gry online zachęcam do wykorzystania chińskiej łamigłówki – tangram. Składa się ona z siedmiu elementów w postaci figur geometrycznych (tan), powstałych przez rozcięcie kwadratu. Celem gry jest odtworzenie położenia wszystkich elementów.

Link: https://tuzagraj.pl/gra/kids-tangram/ 

 

A czy wiedzieliście, że grami, które pochodzą z Chin jest również ping-pong oraz domino?

  

 

 

Zachęcam do samodzielnego wykonania chińskiego wachlarza z papieru lub chińskiego kapelusza. Link jak to zrobić: http://old.poznajemyswiat.pl/kapelusz-chinski/ 

 

  

A teraz, gdy już mam gotowe atrybuty, możemy zatańczyć do tamtejszej, tradycyjnej muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=VBdieFD1ei0 

 

A może spróbujemy wspólnie zilustrować ruchem poniższy tekst?

Jestem mały Chińczyk z Chin, (pokazujemy na siebie)

mam na imię Jin Cha Tin. (kłaniamy się jak Chińczycy)

Mam braciszków żółtych sześć, (pokazujemy sześć palców)

umiem ryż pałeczką jeść. (pokazujemy jedzenie ryżu pałeczkami)

W bambusowej mieszkam chacie, (ręce składamy w daszek nad głową)

w pracy też pomagam tacie.

Choć mam tylko 7 lat, (pokazujemy siedem palców)

herbaciany zbieram kwiat. (zbieramy kwiaty z pola)

Potem suszę go na słońcu (ręce w górze wyciągnięte do słońca)

i okrętem wiozę w końcu. (płyniemy okrętem)

Jestem mały Chińczyk z Chin, (pokazujemy na siebie)

mam na imię Jin Cha Tin (kłaniamy się jak Chińczycy).

 

Origami to chińska sztuka składania papieru. Jak macie ochotę spróbujcie coś stworzyć może wam się uda.

   

 

Zagrajcie teraz w memory, które pozwoli wam utrwalić zdobyte wiadomości o Chinach.

https://learningapps.org/display?v=pvf435mzc20

 

Już wiecie bardzo dużo o życiu dzieci z różnych stron świata. Dla przypomnienia obejrzyjcie film podsumowujący.

https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20

 

Zaśpiewaj również piosenkę w różnych językach świata. Ciekawe ile słów zapamiętacie

https://www.youtube.com/watch?v=GpTR1wF4M6k

 

Dzisiejsze zadania 

1. Wykonaj kartę na stronie 42