Kolega z Afryki

Dzień dobry,

witam Was,

zaczynamy bo już czas,

jestem ja, jesteś ty,

razem to jesteśmy MY.

 

 

Na początek proponuję wam piosenkę, którą znacie. Zatańczcie do niej. https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

 

My jesteśmy Polakami, mieszkamy w Europie dlatego mówi się o nas EUROPEJCZYCY. Na świecie Europa nie jest jedynym kontynentem. Jednym z innych kontynentów jest Afryka a ludzie zamieszkujący ją nazywani są AFRYKANAMI.

 

Dziś dostałam list właśnie z Afryki posłuchajcie kto i co napisał

 

Drodzy Przyjaciele!

Przesyłam Wam pozdrowienia z mojego kraju, z Ugandy. Mam na imię Joseph Lwevola, mam 9 lat. Moje imię dała mi babcia. W moimi kraju w Ugandzie, ludzie mają po dwa imiona: jedno chrześcijańskie (ja mama Józef – Joseph), drugie – ugańskie. W moim liście są dla was zadania do wykonania.

ZADANIE I – powiedzcie, jak macie na imię. Może macie po dwa imiona? Czy wiecie, kto Wam wybrał imię?

W mojej okolicy są pola kukurydzy i fasoli – gdy długo nie ma deszczu, wszyscy się martwią o plony. Mieszkam z rodziną w domu – lepiance krytej słomą, której dach często umacniamy kamieniami i cegłami od góry. Opiekuje się nami chory dziadek. Mam czworo rodzeństwa: Irmę, Tapenensi, Roberta, Fhionę. Lubię robić zabawki. Z drutu zrobiłem samochód i wózek. Z butelek i kory bananowca zrobiłem piłkę i skakankę.

ZADANIE II – powiedzcie mi z czego jeszcze można zrobić zabawki.

Lubie też zajmować się zwierzętami i grać w piłkę nożną. Potrafię cały wolny dzień bawić się z kolegami na powietrzu. Z rodzeństwem często śpiewamy i przygotowujemy przedstawienia. Dużo pomagam dziadkowi: koszę wysoką trawę, karczuję krzewy, pomagam przy ścinaniu drzew i wyrywaniu ich z korzeniami oraz kopaniu. Pomagam w domu, w polu i przy zwierzętach – karmię kozy liśćmi sorgo. Pomagam też mieszkańcom mojej wioski w pracach w ogrodzie.

ZADANIE III – powiedzcie w jaki sposób pomagacie innym.

Największym moim marzeniem było – móc się uczyć. Dzięki pomocy jednej z warszawskich szkół, z której dzieci zbierają pieniądze i wysyłają do moich opiekunów, już od roku mogę chodzić do szkoły.

ZADANIE IV – Powiedzcie, jakie jest wasze największe marzenie.

Nam w Afryce do szczęścia potrzeba niewiele – nauka w szkole, zabawa z kolegami, rodzeństwem, opowieści dziadka.

Mój dzień w Afryce wygląda tak: w dniu, w którym idę do szkoły, dziadek budzi mnie o 7.00 rano. Myję się, wkładam mundurek szkolny i czasami jem śniadanie – porycz (jest to ugotowana mąka kukurydziana z wodą i cukrem), który bardzo lubię

ZADANIE V – powiedzcie co wy jecie w domu na śniadanie

Przed wyjściem do szkoły karmię zwierzęta. Do szkoły idę pół godziny piaszczystą drogą. W szkole jej obiad: poszo, czyli gęstą papkę z gotowanej mąki kukurydzianej, czasem polanej ostrym sosem.

ZADANIE VI – powiedzcie co lubicie najbardziej jeść na obiad.

Po lekcjach gramy z kolegami w piłkę nożną lub bawimy się w grę „sula katambala – tomuli lamu lala”

ZADANIE VII – usiądźcie w kręgu wybrana osoba chodzi z jakimś przedmiotem w ręku na zewnątrz koła i mówi pierwszą część tekstu: sula katambala. Wszyscy jej odpowiadają: tomuli lamu lala. W pewnym momencie ta osoba podkłada komuś przedmiot za plecami. Dzieci oglądają się za siebie i sprawdzają, czy za nim nie ma tego przedmiotu. Ten kto znajdzie przedmiot, bierze go do ręki i goni podkładającego przez jedno okrążenie. Podkładający biegnie na zwolnione miejsce. Teraz osoba, która złapała przedmiot podkłada go innym. Dowiedziałem się, że wy bawicie się w coś podobnego „Chodzi lisek koło drogi”.

Po powrocie ze szkoły pomagam w domu i w polu. Na kolację jemy banany, smażony plantan – podobny do bananów, potrawy z batatów (słodkich ziemniaków) i prosa, kukurydzę lub placki z sorgo.

ZADANIE VIII – powiedzcie co jecie na kolację

Gdy idę spać i jest mi zimno, przykrywam się kocem lub kurtką. Czuję się bardzo dobrze. Zawsze oglądam zdjęcia uczniów szkoły, która się mną zaopiekowała. Wtedy czuję się szczęśliwy.

Wasz Joseph

 

Jak podobał wam się dzień Josepha, co w nim było najfajniejsze?

A jak wygląda wasz dzień? Podzielcie kartkę na 4 lub 6 części i narysujcie co robicie.

 

Kochani czy wiecie, że w Afryce dzieci bardzo lubią tańczyć. W wielu afrykańskich plemionach podczas tańca wykorzystuje się maski. Dziś je przygotujemy, a następnie zaproszę was do wspólnego tańca. Poniżej zamieszczam kilka możliwości zrobienia takiej maski – może z którejś skorzystacie. Jednak przed przystąpieniem do pracy obejrzyjcie afrykański taniec. https://www.youtube.com/watch?v=dCzbM2JkBtg&t=127s

    

Propozycje pracy plastycznej

  

Jeżeli macie karty pracy wykonajcie kartę na stronie 41

Przypomnijcie sobie też wiersz, który z pewnością znacie Wy i Wasi rodzice „Murzynek Bambo”

 

Zadania dla chętnych w załączniku