Orkiestra

Dzień dobry Kochani!

Zaczynamy naszą piosenką i wykonaniem ćwiczeń do niej https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U&t=14s

 

Wczoraj poznaliście różne instrumenty, ciekawe czy zapamiętaliście ich podział. Aby to sprawdzić wykonajcie zadanie 1 znajdujące się w załącznikach.

 

Dziś porozmawiamy o orkiestrze. Na początek posłuchaj opowiadania i odpowiedz na pytania.

Koncert”

Agnieszka Frączek

W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! – Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy! Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką… Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert. 

Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem? Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu? Do czego chłopiec porównywał waltornię? Jaki instrument przypominał mu węża? Czy Wam jakieś instrumenty coś przypominają? Co postanowiły dzieci na koniec opowiadania? Czym jest orkiestra? Kto gra w orkiestrze? Kto oprócz muzyków jest potrzebny w orkiestrze?

 

Czy widzieliście kiedyś człowieka, który stoi przed orkiestrą i wykonuje dziwne gesty tajemniczą pałeczką? Tak. To DRYGENT a ta czarodziejska pałeczka to BATUTA.

ORKIESTRA – duży zespół instrumentalny, liczący zazwyczaj od kilkunastu do kilkudziesięciu, a nawet ponad stu instrumentalistów.

DRYGENT - choć sam nie gra na żadnym instrumencie to kieruje całą orkiestrą i odpowiada za całość wykonanego utworu. Mogłoby się wydawać że muzycy w orkiestrze nie patrzą na dyrygenta tylko w nuty ale to nie prawda.

BATUTA cienka, wydłużona pałeczka używana przez dyrygenta w celu wyraźniejszego i sugestywniejszego wyrażania tempa, metrum i dynamiki utworu.

Sami zobaczcie https://youtu.be/fOorE4QwuCc, a może teraz sami zamieńcie się w dyrygenta.

   

 

Wczoraj wykonaliście instrument. Proszę abyście na nim zagrali do następującej muzyki.https://www.youtube.com/watch?v=TOWdT6Drvwk

Wasza gra nazywa się IMPROWIZACJĄ - spontaniczne tworzenie. W muzyce to sposób grania polegający na układaniu przez instrumentalistę lub wokalistę swojej partii podczas grania, może polegać również na modyfikacjach wykonywanego tematu.

Jest w domu miejsce, które idealnie nadaje się do stworzenia orkiestry, a dokładniej przedmioty, które się tam znajdują. Jak myślicie co to za pomieszczenie? KUCHNIA. Zachęcam do stworzenia kuchennej orkiestry. Trzeba przygotować przedmioty kuchenne dostępne w domu tj. garnki, pokrywki, łychy drewniane, łyżeczki metalowe, trzepaczki itp. Czy już wiecie co będziemy robić? Urządzimy ,, domowe granie na kuchennych instrumentach”.

Zadaniem dziecka jest wybranie jednego kuchennego atrybutu i wymyślenie, jakie inne zastosowanie może ono mieć lub jaki instrument może naśladować, a następnie zagranie na min. jeżeli jest taka możliwość dziecko gra na kilku przedmiotach, a rodzic no cóż jest wiernym fanem dziecka, zaciska zęby i daje się wyszaleć dziecku przez 5 minut. Więcej nawet najbardziej zagorzały fan może nie wytrzymać. Mrugnięcie Mrugnięcie Uśmiech

 

Na koniec krótka zabawa, do której będzie potrzebna osoba umiejąca czytać.

 

 

Dzisiejsze zadania:

1. Pobaw się w wybraną zabawę muzyczną np. zostań dyrygentem, zagraj na instrumencie, stwórz własną improwizację muzyczną.

2. W załączniku znajdują się karty pracy.

 

MIŁEGO DNIA W ŚWIECIE MUZYKI