Instrumenty

Witam Was w poniedziałkowy poranek.

Wczoraj była niedziela, a jutro będzie.....

W tym tygodniu zapraszam Was do Krainy Muzyki.

Co będziemy robić?

 

  • poznawać instrumenty muzyczne i sposób zapisywania muzyki
  • doskonalić umiejętności matematyczne
  • rozwijać słuch muzyczny i zainteresowania muzyczne
  • doskonalić sprawność ruchową
  • ćwiczyć myślenie logiczne
  • rozwijać i utrwalać kompetencje językowe
  • śpiewać i dobrze się bawić

 

"W zdrowym ciele zdrowy duch"  -  zaczniemy od krótkiej gimnastyki:

 

"Drzewa" - dzieci kucają, opierając ręce o podłogę. Na sygnał "drzewa rosną" unosicie do góry ręce, podnosicie się powoli do pozycji stojącej, poruszacie  uniesionymi, wyprostowanymi rękami w prawo i w lewo. Ćwiczenie powtórzcie 5 razy.

"Wirujący bąk" - usiądźcie w siadzie skrzyżnym na podłodze (tam, gdzie nie ma dywanu) i odpychając się rękami wykonujcie obroty wokół własnej osi.

"Spacer pająków'"- poruszajcie się na czworakach (ale nie na kolanach) wokół mebli.

 

 

 

Muzyka to dźwięki, które mogą być zapisane w nutach choć nie muszą - na przykład improwizacja, czyli to co aktualnie nam przychodzi do głowy zamieniamy w muzykę. Muzyka to gra na instrumentach, śpiew piosenek. Gdyby tak się dobrze wsłuchać to muzyka jest wszędzie...

 

Posłuchajcie teraz wiersza Wojciecha Próchniewicza pod tytułem "Najlepszy instrument"

 

"Jest taki instrument na świecie,

Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

Słucha się w zimie i w lecie.

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z Tobą wszędze,

Już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie - Bo to TWÓJ GŁOS.

Więc gdy jest Ci nudno, nie ziewaj

Pamiętaj o tym - zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie

I zagra czysto i pewnie.

Opowie Ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna Cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel."

Jak myślicie, w jakich sytuacjach może grać instrument, o który pisał autor wiersza? Czy zawsze możemy pozwolić, żeby grał? A jak nazywa się ten instrument? Czy każdy go ma?  Czy różni się on od innych instrumentów muzycznych?  Ojej! Zadałam strasznie dużo pytań. Dlatego teraz spokojnie odpowiedzcie na nie i ruszamy dalej.

Myślę, że już odpowiedzieliście na moje pytania, ale....

.... mam jeszcze jedno, bardzo ważne pytanie:

Czy instrumenty, to są tylko te przedmioty, które można kupić w sklepie muzycznym???

Nie wiem, co mi odpowiecie, ale myślę sobie, że wszystko, co wydaje dźwięki można nazwać instrumentem.  Pamiętacie, jakie fajne dźwięki wydaja balony, kiedy powoli spuszczamy z nich powietrze?  A papier, który szeleści podczas zgniatania? A drzewa, które szumią, kiedy na nich "gra" wiatr? A malutkie cukierki w pudełeczku, kiedy potrząsamy pudełeczkiem? A znacie dźwięk, kiedy pociera się mokrym palcem o szybę??? A stukanie bucikami kiedy idziecie z rodzicami na spacer? To też są dźwięki. Wymyślcie teraz dużo innych przedmiotów, które też wydają dźwięki.

Teraz zapraszam Was do zabawy sylabowo - głoskowej.  Podane wyrazy podzielcie na sylaby, głoski i wysłuchajcie, jaką głoską rozpoczyna się i kończy każde podane słowo:

  • muzyka
  • melodia
  • słowa
  • instrument
  • głos
  • piosenka
  • wiersz
  • dźwięk
  • granie
  • słuchanie

 

Czy znacie te instrumenty? Myślę, że sporą część na pewno tak.

 

Centrum Nauki Kopernik ma dla Was fajny film o graniu na bardzo nietypowych instrumentach: to kieliszki i woda.Obejrzyjcie i posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=BAZipOIfX-g&feature=youtu.be

 

Teraz zadanie dla Was:

Wymyślcie swój własny instrument i wykonajcie go w domu z niepotrzebnych przedmiotów - koniecznie na nim zagraj!

 

 Miłego dnia - p. Ania