Książki są różne

Dzień dobry!

Zaczynamy,

* Dzień dobry, witam Was.

Zaczynamy bo już czas.

Jestem ja, jesteś ty

Razem to jesteśmy my.

 

Cały tydzień poświęcimy książką czyli skarbnicy wiedzy. Na początek rozwiąż kilka zagadek.


Ma okładkę kolorową
w środku kartki z obrazkami
Oraz bajki, które mama
tobie czyta wieczorami.(książka)

 

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

taki piękny kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz co tylko chcesz,

a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)

 

Zanim zaczniesz czytać książkę

najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka co przedstawia niedźwiadka,

to właśnie jest ….. (okładka)

 

Przypomnij sobie jak zbudowana jest książka, zwróć uwagę na elementy, które umieszczone są na okładce.

  

 

Posłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania

Mole książkowe”

Dominika Niemiec

Otwieram książkę, jedna chwilka

i już jestem w innym świecie.

W wyobraźni staje się piękną królewną

lub pszczółką skrytą w kwiatków bukiecie.

Każda książka roztacza przede mną

świat niezwykły, wspaniały.

Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie

rozdział od deski do deski czyli cały.

Rodzice doskonale rozumieją

mój zachwyt nad książkami,

bo tak jak ja są zwyczajnie

książkowymi molami.

O jakim przedmiocie był wiesz? W kogo zmieniła się dziewczynka czytając książkę? Jak czuje się dziewczynka gdy czyta książki? Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? Co to znaczy czuć zachwyt? Co to znaczy przeczytać coś „od deski do deski”? Kto to jest „mol książkowy”? Jaką książkę lubisz najbardziej?

 

Książki są różne. Mamy książki elektroniczne, do czytania lub słuchania. W miarę możliwości prezentujemy dzieciom różne rodzaje książek: albumy, atlasy, książki obrazkowe, komiksy, książki elektroniczne – e-booki i audiobooki. Tematyka książek również jest różna. Zobacz czego możemy m.in. dowiedzieć się z książek i jak je posegregować. (obrazki w galerii zdjęć)

 

Jeśli jest to możliwe, prezentujemy dzieciom także audiobooki i książki pisane alfabetem Braillea (pewnie nie mamy w domu więc pismo to możemy pokazać dzieciom na opakowaniu od lekarstw). Obejrzyj książki i postaraj się posegregować książki wg rodzaju. Określ kryteria klasyfikacji (np. według treści - bajki, komiksy, słowniki; koloru; wielkości; tego dla kogo jest ta książka - dzieci, dorośli). Dziecko może mieć różne propozycje posegregowania książek i bardzo dobrze, nie negujmy żadnej z propozycji, ważne by określiło według jakiej cechy. Które książki lubisz najbardziej? Stwórz z nich swoją małą biblioteczkę.

 

Kilka zadań matematycznych

1. Znajdź książkę najmniejszą, największą, najgrubszą, najcieńszą.

2. Ułóż książki od najwyższej do najniższej (od 5 – 10 książek)

3. Ułóż książki od najcieńszej do najgrubszej (od 5 – 10 książek)
4 Ułóż książki od najlżejszej do najcięższej (od 5 – 10 książek)
5. Weź 2 książki i połóż, a teraz weź jeszcze 2 i dołóż do nich. Ile masz razem książek? Z drugiej strony stołu połóż 3 książki, dołóż jeszcze 2. Ile masz razem książek na tym stosie. Gdzie jest więcej książek? O ile jest więcej? (zachęcam do wykonania jeszcze kilku takich zadań)

 

Zadania dla chętnych

1. Ułóż dowolnie wybrane przez siebie puzzle

2. Poproś przed snem o przeczytanie swojej ulubionej książki

3. Zadanie w załączniku