Dziś naszym tematem jest:
Powietrze - czyli mieszanina azotu, tlenu i innych gazów. Tlen potrzebny jest wszystkim żywym organizmom do oddychania
i jest w roślinach, w wodzie, w ziemi. Otacza naszą kulę ziemską, a warstwa ta nazywa się atmosferą.
Na początek posłuchajcie wiersza "Piotruś i powietrze"
Był pewien chłopiec w różowym swetrze,
którego raz zapytano:
Czym chciałbyś zostać Piotrusiu?
Powietrzem!
Dlaczego powietrzem?
Ano,
dlatego tylko, proszę mamusi,
że ono nic robić nie musi.
Pobladła biedna mama z wrażenia,
ot los mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,
mamusia światło zgasiła.
I zasnął Piotruś, a dobra wróżka
w powietrze go zamieniła.
I nagle patrzcie co się dzieje:
Piotruś po świecie wieje.
W miastach uderza o domów mury,
w górze na niebie rozpędza chmury,
na morzy białe spostrzega żagle,
więc mocno dmucha w te żagle nagle,
na szosach siwe podnosi kurze,
organizuje trzy groźne burze,
porusza liście na wszystkich drzewach,
we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,
jest jednocześnie we wszystkich stronach,
w samochodowych siedzi oponach,
wierci się, kręci, tańczy jak fryga,
aeroplany na sobie dźwiga,
i – to już chyba największa heca –
dmucha jak wariat we wszystkich piecach...
Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy
i rzekł:
Zmęczyłem się bardzo w nocy.
Nie przypuszczałem, proszę mamusi,
że tak powietrze pracować musi...
• Kim chciał zostać Piotruś?
• Dlaczego chciał być powietrzem?
• Co takiego robił jak zamienił się w powietrze?
• Czy Piotruś zmienił zdanie kiedy obudził się rano?
Wykonajcie z rodzicami doświadczenia, a dowiecie czy powietrze istnieje:
1. Jakie jest powietrze?
Dzieci dmuchają baloniki i, wypuszczając z nich powietrze, starają się określić jego zapach, kolor i smak.
Wniosek – Powietrze jest bezbarwne, bezwonne i nie ma smaku.
2. Czy powietrze można zobaczyć?
Do słoika z wodą nauczyciel wrzuca małe jabłko. Gdy jabłko tonie, pojawiają się pęcherzyki, co potwierdza istnienie powietrza.
Wniosek – Można zobaczyć powietrze w postaci bąbelków.
3. Czy powietrze jest potrzebne?
Rodzic zapala dwie świeczki. Jedną zakrywa słoikiem. Po pewnym czasie świeczka gaśnie, a druga, odkryta, nadal się pali.
Wniosek – Z powodu braku dostępu powietrza świeczka zgasła.
4. Do czego powietrze jest jeszcze potrzebne?
Dzieci próbują wstrzymać oddech jak najdłużej.
Wniosek – Powietrze jest nam potrzebne do oddychania. Tylko przez chwilę można nie oddychać.
5. Czy powietrze może się poruszać?
Dzieci otrzymują po jednej piłeczce pingpongowej. Dmuchają tak, aby poruszyć piłeczką.
Wniosek – Powietrze wprawione w ruch( utworzony wiatr) porusza piłeczki.
Film edukacyjny dla dzieci: Skąd bierze się wiatr? Dzieci poznają właściwości wiatru oraz jego pozytywny i negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze. W programie także: inscenizacja w wykonaniu dzieci z wykorzystaniem wiersza Danuty Wawiłow „Jak wygląda wiatr”. Improwizacja ruchowa „Taniec z wiatrem”. Wiersz „Jesienny wiatr” Hanny Ożogowskiej. Zabawy muzyczne i piosenka miesiąca „W naszym przedszkolu pełno muzyki jest”. Zabawy z wiatrem, czyli ćwiczenia oddechowe. Wizyta w stacji meteorologicznej. Zabawy plastyczne - robimy wiatraczki.
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,zabawy-z-wiatrem,51340
Miłej zabawy - p. Ania