Woda...

 

Kochani dziś porozmawiamy o wodzie bo musicie pamiętać, że nie ma życia bez wody!

Pośpiewamy??? https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g

Posłuchajcie w jaki sposób woda krąży w przyrodzie:

Kiedy słońce ogrzewa ziemię woda z rzek, jezior, mórz i naszej skóry paruje. Wtedy w powietrzu unosi się ogromna ilość maleńkich kropelek wody, które tracąc ciepło łączą się ze sobą tworząc chmury. Jeśli taka chmura spotka na swej drodze ciepłe powietrze, rozprasza się i paruje. Kiedy jednak spotka zimne powietrze, tworzące ją krople łączą się i stają się zbyt ciężkie, aby utrzymać się w powietrzu-wtedy spadają na ziemię jako deszcz. Jeśli powietrze napotkane przez chmurę jest bardzo, bardzo zimne, wtedy kropelki wody zamieniają się w maleńkie kryształki lodu i spadają na ziemię jako śnieg. Woda z roztapiającego się śniegu oraz woda deszczowa nawadnia ziemię i daje wzrost roślinom, a jej nadmiar spływa do rzek, jezior i mórz ("skad się bierze woda"-pliki do pobrania).

Dziś pobawmy się w laboratorium. Drogi Rodzicu jeśli mogę Cię prosić:

-  pokaż dziecku wodę zamrożoną w różnych pojemnikach - wniosek - musi być zimno, żeby woda zamarzła (spróbujcie zamienić wodę w lód)

-  dziecko ogląda masy sypkie, rozpoznaje je - wymienia nazwy. Łączy poszczególne z nich z wodą. Po wymieszaniu stwierdza: kwasek, sól, cukier, proszek do prania - rozpuszczają się w wodzie. Kasza, mąka, glina, piasek- częściowo, pierwsze nie zmieniają barwy wody, te drugie od gliny czynią ją mętną. Najbardziej kolor wody zmienia glina. Woda z proszkiem pieni się.

-  zabawa - „Co tonie, co pływa i jak się nazywa". Dziecko umieszcza na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdza, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbuje wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko". Uproszczony wniosek - toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

-  dziecko ogląda parowanie wody. Rodzic trzyma lusterko z uchwytem. Dziecko stwierdza, że powierzchnia jest gładka i sucha. Gotowanie wody w czajniku elektrycznym. Dziecko obserwuje parowanie wody wychodzącej z dziubka czajnika. Rodzic wyjaśnia, że ten obłoczek to para wodna-gaz niewidoczny dla oczu, a biała chmurka to już małe kropelki wody w płynie. Dziecko obserwuje lusterko- jest ono mokre z kropelkami wody, która spływa w dół. Stwierdza, że para wodna zamieniła się w płyn.

Proszę także porozmawiać z dzieckiem na temat wykorzystania wody w domu. Jak można ją zaoszczędzić? (zachęcanie dziecka do domowych rozwiązań związanych z oszczędzaniem wody-"dobre rady dla czystej wody" w plikach do pobrania).

Mam dla Was (pliki do pobrania) kilka ciekawostek, które warto zobaczyć:

koniecznie spójrzcie do czego potrzebna jest woda, skąd się bierze, jakie mamy dobre rady dla czystej wody, jakie są zbiorniki wodne i jestem bardzo ciekawa czy rozwiążecie zagadki słuchowe z wodą w roli głównej, a na zakończenie specjalnie dla WAS-odznaka PRZYJACIELA WODY.