Drodzy Rodzice,
witam Was bardzo serdecznie w nowym jakże "krótkim" tygodniu, w którym będziemy mówić o ciężkiej pracy w gospodarswie i o produktach, które dzięki rolnikom mamy. Oto propozycje na dzisiejsze zajęcia:
* przeczytajcie wiersz: „Wspólna praca”- L. Wiszniewskiego
Kwaknął kaczor raz i drugi:
– Na podwórku widzę pługi. Kwa, kwa!
Wróbel siedzi na stodole:
– Już gospodarz jedzie w pole… ćwir, ćwir!
Zając przysiadł na ugorze: –
Już gospodarz w polu orze. Hop, hop!
Na płoteczku kogut pieje:
– Już gospodarz w polu sieje…Ko, ko!
Na topoli kraczą wrony:
– Już koniki ciągną brony… Kra, kra!
Teraz krzyczą wszyscy razem:
– Oraliśmy z gospodarzem…
Hej! hej!
* wyjaśnijcie proszę dziecku pojęcia: pług, brony, orka (skorzystajcie z ilustracji, zwróćcie uwagę jak dawniej wyglądała praca rolnika, a jak dziś)
* porozmawiajcie na temat treści wiersza:
-jakie zwierzęta występowały w wierszu?
-o czym opowiadały zwierzęta ?
-jakie prace polowe wykonywał gospodarz?
-czy wiecie jakie inne prace wykonuje rolnik?
* możemy pobawić się w zabawę ruchową „Orzemy pole”.
Dziecko jest rolnikiem i prowadzi traktor, w pasie ma przełożony pasek, skakankę, hula-hoop (co macie Państwo w domu). Rodzic/rodzeństwo stoi z tyłu za rolnikiem i jest pługiem-trzyma obiema rękami pasek itp. Na sygnał podany przez rodzica „Rolnik”! dziecko maszeruje po pokoju, a rodzic/rodzeństwo-pług idzie wolniej i stawia opór. Na następny sygnał następuje zmiana ról.
* przypomnijcie sobie kochani w jaką zabawę "o rolniku" bawiliśmy się wspólnie w przedszkolu
https://www.youtube.com/watch?v=kVVKcnxqm9U
* możemy także poćwiczyć pamięć-bawiąc się w grę "memory" oraz przypomieć sobie figury geometryczne i stworzyć traktor-pojazd bardzo potrzebny każdemu rolnikowi do uprawy pola.