Dzień dobry Kochani
Na dobry początek dnia tradycyjnie odrobina ruchu
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I
Niech zapanuje EKOKultura!
Posłuchajcie naszej drugiej ekologicznej piosenki.
Spróbujcie zaśpiewać jej refren
https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs
Jakie ekoporady wymienione w piosence zapamiętaliście?
Poproście mamusię lub tatusia o przeczytanie wiersza pt. ,,Rzeka” J. Wanatowicz.
Następnie spróbujcie odpowiedzieć na pytania dotyczące jego treści.
Rzeka
Jestem sobie rzeka.
Kto powącha ten ucieka.
Czemu? – zapytacie pewnie.
Co się stało, że tak płaczę rzewnie?
Byłam piękna, byłam czysta,
Lecz nie trwało to zbyt długo.
Co się stało moi mili?
Po prostu mnie zanieczyścili.
O czym opowiada ten wiersz? Dlaczego rzeka płakała? ???? Jaki zapach miała woda w tej rzece? ???? Jak myślisz kto zanieczyścił rzekę? ???? Dlaczego należy dbać o czystość rzek? ???? Kto mieszka w rzece? ???? Do czego ludzie potrzebują wody?
Żeby łatwiej było Ci odpowiedzieć na pytania możesz wykorzystać ilustracje zamieszczone w galerii?
,,Zanieczyszczona woda”- zabawa badawcza.
Do przeprowadzenia zabawy potrzebujesz:
• wodę
• olej
• szklankę/kubek/kieliszek
• 2 piórka
Przebieg:
Napełnij szklankę wodą do połowy. Dodaj olej i wymieszaj z wodą. Zanurz jedno piórko w szklance. Po chwili wyciągnij je i porównaj z drugim suchym. Co zaobserwowałeś? (piórko zamoczone w wodzie z olejem jest posklejane i choć tego nie widać jest też cięższe niż przed zanurzeniem). To doświadczenie pokazuje również co się dzieje z ptakami, które trafiają do zanieczyszczonej wody. Nie mogą latać, ponieważ są zbyt ciężkie, a ich piórka są posklejane. Dodatkowo oleista plama nie przepuszcza promieni światła oraz powietrza. Zwierzęta wodne pozbawione są możliwości pobierania tlenu.
Pokolorujcie z galerii kolorowankę najdokładniej, jak potraficie. Przyjrzyjcie się uważnie obu obrazkom i opowiedzcie czym różnią się przedstawione na nich krajobrazy?
Ekologiczni detektywi. Sprawdźcie, czy w Waszym domku nie przecieka żaden kran. Jeśli z jakiegoś kapie woda poproście dorosłych o zreperowanie go, by nie marnować drogocennej dla nas wody.
Zastanówcie się wspólnie z domownikami, w jaki sposób możecie oszczędzać wodę. Swoje pomysły możecie zapisać na zamieszczonych pod postem karteczkach i umieścić w domu w widocznym miejscu aby zawsze o nich pamiętać.
Matematyka w kropelkach-w każdym rzędzie na obrazku pokolorujcie tyle kropel wody, ile wskazuje cyfra.
Po dzisiejszym pracowitym dniu każdy z Was w pełni zasłużył na medal PRZYJACIELA WODY
Do jutra!