Koncepcja pracy przedszkola
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
NR 1 W FAŁKOWIE
I Charakterystyka przedszkola
Przedszkole nr 1 w Fałkowie od 10.10.2017r. zmieniło swoją siedzibę. Nowo wybudowany budynek jest komfortowy, nowoczesny i spełniający wszystkie wymogi i standardy. Położony jest na nowo powstałym osiedlu Fałkowa, w sąsiedztwie świetlicy wiejskiej. Do dyspozycji dzieci są cztery bardzo kolorowe, przestronne sale, bogato wyposażone we wszystkie potrzebne sprzęty, pomoce dydaktyczne, zabawki, kąciki zabaw i meble dostosowane do wieku dzieci. Na uwagę zasługuje okazałe i funkcjonalne zaplecze sanitarne, które dostosowane jest do do każdej grupy wiekowej. Dużą wagę przywiązujemy do estetycznego wystroju wnętrza pomieszczeń. Dzieci mogą bezpiecznie bawić się na przedszkolnym placu zabaw oraz korzystać z przyległego boiska sportowego co w pełni zaspokaja ich potrzebę ruchu.
Dużym atutem przedszkola jest przemyślanie urządzona kuchnia, której pracownicy przygotowują na bieżąco smaczne, urozmaicone, zdrowe
i zbilansowane posiłki z zachowaniem procedur systemu HACCP.
Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze
5 godzin dziennie, pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny i wynosi 1 zł za godzinę.
W przedszkolu zatrudniona jest wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel pomocniczy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają ogromne znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywność w indywidualnym rozwoju dziecka.
Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategi jej działania.
II Wizja przedszkola
,,Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców"
● atrakcyjna oferta edukacyjna,
● szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek,
● udział w konkursach i akcjach na skalę ogólnopolską,
● wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej,
● dobra atmosfera i klimat przedszkola,
● wysokie kwalifikacje i ustawiczne doskonalenie nauczycieli,
● szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym:
instytucjami oświatowymi i społecznymi.
III MISJA PRZEDSZKOLA
Misją naszego Przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności, bez nacisków
i przymusu, a poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.
Dziecko w naszym przedszkolu:
● czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
● jest akceptowane takie, jakie jest,
● ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
● jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne,
chętnie podejmuje nowe wyzwania,
● uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny
obraz samego siebie,
● uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
● poznaje swoje prawa i obowiązki,
● osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą
z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu:
● otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach
i niepowodzeniach dziecka,
● współpracują z nauczycielami,
● otrzymują pomoc specjalistów,
● wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
● aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
● są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej
i zarządzania placówką.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
● są aktywni i twórczy, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni
i taktowni,
● wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
● współpracują między sobą, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
● pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
● aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
● stosują nowoczesne metody pracy,
● doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
IV Cele i zadania
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola:
● Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
● Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój
dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie
i doświadczanie.
● Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu.
● Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwość realizacji własnych pasji, zainteresowań.
● W przedszkolu wdrażana jest oferta zajęć zawierająca różne nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
● W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc
w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju we własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
● Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi
w środowisku.
● Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
● Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
4. Zarządzanie przedszkolem.
● Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
● Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu,
preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
● Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu
i wypoczynkowi.
V Kierunki realizacji koncepcji pracy
● Promocja zdrowia i ekologia
● Rozwijanie uzdolnień
● Edukacja przez sztukę
● Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
VI Wskaźniki efektywności koncepcji - kryteria sukcesu
● poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie
i innowacyjne,
● wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
● wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
● zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
● zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia
o działalności przedszkola,
● zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
● upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
● prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
● wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
● stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne.
VII Model absolwenta
Nasz absolwent jest:
● dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
● wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
rozwija swoje talenty,
● aktywny, samodzielny
● twórczy i otwarty,
● wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego,
● ma pozytywny obraz własnego "ja",
● umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie
w sytuacjach trudnych,
● stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie
i sprawność fizyczną,
● ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
● odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
● ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
VIII Elementy składowe koncepcji
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności.
Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.
Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów w miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków, a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić swój rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w rocznym planie pracy, który stanowi integralną część Koncepcji Pracy Przedszkola.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.